fredag 24. februar 2012

Stopp toget i Horten

Ordfører - eller annen politisk representant fra Horten - kan ikke fortelle Jernbaneverket eller regjering hvor toget skal stoppe i Horten. Det har de ingen fullmakt til. Representanter fra Horten kan kun si at de vil ha en jernbanestasjon i Horten, og peke på de 3 alternativene som kommunestyret har åpnet for. Altså ikke hvor.

Dette er en svakhet, men kanskje også en styrke - selv om dette henger sammen. For et tilbud fra Horten som Jernbaneverket eller regjering ikke kan godta, betyr ingen togstopp i Horten. Derfor; Gi dem et tilbud de ikke kan si nei til. Det er å gi dem hva folkeflertallet vil ha. Og det har de fått da flertallet i kommunestyret til slutt valgte å åpne for 3 alternativer, hvor Bakkenteigen var med.
Det første vedtak i kommunestyret valgte såkalte H2 alternativet - som følger omtrent dagens linje, øst for Skoppum. Da faren for at toget ikke ville stoppe i Horten ble kjent, omgjorde flertallet vedtaket og åpnet også for stasjon på Bakkenteigen (H5) og vest for Skoppum (langt fra by og skole).
Debatten i Gjengangeren februarmåned avspeiler et mangfold av meninger, både fra partier og enkeltpersoner. Men felles er at ingen av dem har politisk kraft. Derimot har vi en undersøkelse fra avisa Gjengangeren som viser at det store flertallet av innbyggerne vil ha Bakkenteigen stasjon. Dette er også mitt inntrykk. Isåfall er det sjeldent at politikerne er såpass i utakt med folkemeningen som i denne saken. Hvordan kan dette ha seg? Ser vi bakover i Gjengangerens eller Tønsbergs blads spalter, vil det straks avdekkes at sentrale politikere har hatt sterke egeninteresser i saken. Videre har innbyggere på småsteder som Kirkebakken og Skoppum mobilisert under åpne høringsmøter, og de er selvfølgelig i mot Bakkenteigen og for Skoppum. Sammen med deres politiske press og de øvrige nevnte egeninteressene, vant de gjennom i første omgang - hos politikerne. Ikke blant folket.

SV som var og er for Bakkenteigen fant situasjonen merkelig. Ble dette stående kunne vi risikere at toget suste forbi. SV foreslo folkeavstemning. Det ville gitt et valid råd til alle instanser. Slik ble det ikke, men et nytt kommunalt vedtak som også åpnet for Bakkenteigen. Det var alt vi fikk til, men dette er en viktig åpning. Bruk dette vedtaket for hva det er verd, selv om dette kan bli den dyreste investering - Bakkenteigen! Folk og politikerne diskuterer i dag så fillene fyker - uten at det betyr annet enn at jernbaneverket fritt kan velge blant 3 stoppested. Og dette er svakheten, men en svakhet kan påvirkes.
En ting er Jernbaneverkets konstruksjoner og økonomiske kalkyler, noe annet er folkeviljen, samfunnsøkonomi, klima- og miljøpolitikk. For spørsmålet er hva man skal legge størst vekt på. Dette er først og fremst et politisk spørsmål. For meg er det tilgjengelighet for flest mulig for å redusere klimautslippene. Videre. hyppige avganger, sentrale stoppested, så høy hastighet som mulig. Da er valget enkelt. Bakkenteigen høyskole - med cirka 10 000 pendlere daglig, kort vei til Horten by og Åsgårdstrand by - fremstår som det opplagte valget. For sentral beliggenhet og passasjergrunnlag henger sammen med tilbudet; Hyppige avganger, sentrale stoppested og et bedre klima.

Alle undersøkelser viser også at flest vil benytte seg av toget om valget blir Bakkenteigen. Videre, på sikt vil dette også være den mest økonomisk lønnsomme av alternativene - selv om dette er en blir dobbelt så dyr investering enn den billigste. På den andre siden står valget av den billigste stasjonen - vest for Skoppum. Men, et slik valg kan bety at toget suser forbi Horten om en stund - fordi grunnlaget for stasjonen kan bli altfor lite. Ikke la toget suse forbi Horten! Men, slik kan det bli om man ser toget mer som en trussel enn en befrier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar