lørdag 12. mai 2012

APs trasevalg


Det er ikke mer enn knapt 2 år siden jeg satt rundt bordet med APs gruppeleder Nils Hennig Hontvedt og Senterpartiets Ivar Andreassen. Saken handlet om togstasjon og tog traseen gjennom kommunen. AP hadde hatt medlemsmøte etter folkemøtene om saken. AP hadde gjort vedtak om å velge Skoppum, SV hadde valgt Bakkenteigen og SP hadde eget forslag om linje vest for Skoppum.

Nå skulle det vedtas budsjett- og handlingsplan. AP trengte SP og SV, slik SP og SV trenger AP for å få noe gjennom. Et vedtak hvor togtraseen var bundet til Skoppum ville ikke få flertall, videre lå det til grunn en forståelse om at det nå faktisk var viktigst å få toget til å stoppe i Horten. Som SVs representant fremholdt jeg også at å utrede kun et alternativ ville kunne være ødeleggende i forhold til å få togstasjon i Horten. Enden på samtalene var at flertallet i kommunestyret (Ap,SV, SP og RV) vedtok å utrede 3 trase-valg. Bakkenteigen, vest for Skoppum og ved gamle Skoppum stasjon.

I dag sitter ikke AP i styringsposisjon. De trenger ikke å ta hensyn til noen. Først endrer AP standpunkt til å støtte Skoppum vest alternativet, og nå for 2 uken siden vedtok AP at kun Skoppum vest skal utredes. Uten tanke på mulige konsekvenser? Jernbaneverket tenker kundegrunnlag og økonomi. Skoppum vest er det alternativet som Jernbaneverket sannsyelig anser som for tett til Holmestrand og med minst kundegrunnlag. Som vanlig innbygger er det heller ikke vaskelig å se at dette alternativet lett kan vrakes som stasjonsvalg og at toget like godt kan passere - til fordel for næmeste stasjon i Holmestrand eller Tønsberg. Slik sett fremstår Skoppum vest som et tapsprosjekt. I manges øyne bedriver AP et særdeles vågalt spill. Lokalt støttes dette av SP og RV.

Bakkenteigen er på mange måter et helt annet alternativ. Utvikling av høyskolen, flere arbeidsplasser, kort vei fra byene Horten og Åsgårdstrand, samt studenter, ansatte og arbeidstakere ved de nye arbeidsplassene. At toget går i bro over Borreskåla er kun en fordel. Lite dyrka mark går fyken i forhold til Skoppum vest. Videre vil jeg tro at trase valget ikke tapper Adal-tjernet. Det sørger teknologien for. Tjernet er vernet. Helst skulle vi alle ønske null inngrep i naturen, men det går ikke. Vår tids hovedutfordring er klimaendringene. Det blir ikke gjort noe om alternativet kun er bilen. Og her handler det om et særdeles lite inngrep. Et dårlig klima gir oss ikke natur i det hele tatt. Jernbanesatsing er derfor et av SV og den rød-grønne regjeringas svar på utfordringene.

Lokalt må vi også stille oss slik at vi får mest mulig ut av denne gigant-investeringen. Det innlysende valget er Bakkenteigen. APs lokale vedtak om trase valg nå er nesten utrolig. Sammen med SP og RV går de nå inn for utredning av kun en trase m/stasjon gjennom Horten. En trase m/stasjon som på toppen av det hele gir Horten og klimaet minst av alle 3 alternativene. Det vi ser nå er AP når de ikke må forhandle med SV eller andre og kun er i opposisjon. Det er en altfor smal trase. I verste fall for smal til stasjon i Horten. Det er alvorlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar